03 Disember 2009

Lubuk Yu : Lawatan Tinjauan

29 Oktober 2009 : Kawasan rekreasi Lubuk Yu sememangnya terkenal dikalangan penduduk tempatan sebagai kawasan perkelahan yang menarik, cantik dan mempunyai sungai yang jernih. Kawasan ini amat sesuai untuk dibangunkan sebagai sebuah lagi destinasi perlancongan di Pahang.
Dengan keindahan hutan semulajadi dan air sungai yang mengalir deras melalui jeram, kawasan ini menjadi tumpuan terutamannya di hujung minggu dan cuti umum.
Kehadiran pengunjung juga dapat menjana ekonomi setempat. Namun begitu, jika diperhatikan, banyak lagi kemudahan perlu dibina di kawasan ini seperti tempat meletak kenderaan, zon perniagaan, tandas, surau tertutup dan kawalan keselamatan.
Sehubungan itu, Dato' Shahaniza bersama Penghulu Mukim Chenor (Kuala Sentul) dan beberapa pemimpin tempatan Sg Jerik mengadakan lawatan tinjuan ke kawasan ini. Hari Ahad yang kebetulan juga cuti musim perayaan sengaja dipilih bagi meninjau keadaan di sini apabila pengunjung yang datang adalah di tahap maksimum. Pelbagai rumusan telah dibuat melalui tinjauan ini dan akan diserahkan kepada Kementerian Perlancongan Malaysia bagi memohon menaiktaraf kawasan rekreasi ini.
Terkini ;
Pejabat Dun Kuala Sentul melalui Pejabat Daerah Maran telah menghantar permohonan berjumlah RM 3 juta bagi menaiktaraf kawasan Lubuk Yu sebagai destinasi perlancongan bertaraf nasional.
Berita lanjut di Sinar Harian Online : klik sini

Tiada ulasan:

Powered By Blogger