22 Mac 2011

Usaha Kukuhkan Perpaduan


KAMPUNG JARA – Dalam apa juga keadaan, rakyat perlu mengetepikan perbezaan ideologi, warna kulit, agama dan keturunan bagi mengukuhkan perpaduan serta mengikis sifat individualisme.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Sentul, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata, sikap saling menghormati dan semangat bersedia membantu antara satu sama lain penting dengan tidak melakukan perkara yang menyalahi undang-undang.

Menurutnya, rakyat perlu mengekalkan dan mengeratkan hubungan silaturahim dan pelihara tanggungjawab supaya perpaduan terus utuh.

“Pelbagai projek pembangunan termasuk pembangunan modal insan yang dilaksanakan Kerajaan Negeri akan terbantut tanpa perpaduan kukuh.

“Masyarakat perlu melipatgandakan usaha membangkitkan semangat rakyat dan sikap taat setia, bersatu padu serta kasihkan negara,” katanya ketika ditemui pada menyampaikan sagu hati kepada pelajar cemerlang Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) di Kuil Marathandavar, di sini.

Lebih 500,000 penganut Hindu di negara ini berhimpun dan berkampung selama dua hari bagi menyambut perayaan Pangguni Uttiram di kuil itu.

Shahaniza berkata, masyarakat disaran sentiasa bersikap terbuka bagi mencapai persefahaman dan mengekalkan perpaduan.

“Setiap warganegara tidak seharusnya membiarkan ada pihak yang cuba menimbulkan suasana keruh dengan menyentuh sensitiviti kaum lain,” katanya.

Tiada ulasan:

Powered By Blogger